با اصول مکاتبه با اساتید خارجی آشنا شوید

چطور یک ایمیل استاندارد بنویسیم

و در نگارش اولین ایمیل مان به استاد، چه نکاتی را مد نظر داشته باشیم؟

 

یکی از مراحل دشوار در پروسه اپلای، به ویژه برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترا را دارند، پیدا کردن یک استاد راهنماست. پیدا کردن یک استاد که برای ادامه تحصیل ما در مقطع دکتری مناسب باشد و حاضر باشد مسئولیت راهنمایی و سوپروایزری ما را بر عهده بگیرد مشکلات و سختی های فراوانی دارد. اما سختی و دردسرهای مکاتبه با این استاد، گاهی بسیار بیشتر از پیدا کردن اوست. وقتی استاد مورد نظرتان را پیدا کردید وقت آن است که از طریق ایمیل اولین ارتباط را با او برقرار کنید. واقعیت این است که ممکن است در اولین تماس ها بازخورد خوبی نگیرید. به احتمال زیاد استاد به شما پاسخی نخواهد داد، اما باید بدانید که این روند کاملا طبیعی است و معمولا تعداد زیادی از ایمیل ها بی پاسخ می ماند. به همین دلیل است که کارشناسان اپلای تاکید دارند که هیچ وقت نباید روی یک یا دو استاد تمرکز کنید. شما مجبورید یک گروه از اساتید مرتبط با کارتان را شناسایی کنید و به صورت قدم به قدم با آنها ارتباط بگیرید تا در نهایتا موفق شوید از یک یا دو نفرشان برای پذیرش مسئولیت راهنمایی شما (supervision) پذیرش بگیرید.

 

ساختار استاندارد ایمیل های آکادمیک

ایمیل زدن به اساتید، کار فوق العاده حساس و دقیقی است. تک تک جملات ایمیل تان باید حساب شده و از روی فکر باشد. ایمیل های دانشگاهی دارای ساختار و استاندارد خاصی هستند که لازم است رعایت کنید. در اینجا فرصت ندارم تا وارد جزئیات شوم، اما سعی می کنم بعضی از مهم ترین موارد را با شما درمیان بگذارم.

معمولا ایمیل به استاد از سه بخش اصلی تشکیل می شود:

بخش اول: معرفی خودتان: این بخش که معمولا ۴ الی ۵ جمله است، به معرفی شما و بیان مهم ترین دستاوردهای تحصیلی تان اختصاص دارد.

بخش دوم: نحوه آشنایی با استاد و اشاره به علایق و فیلدهای تحقیقاتی مشترک: این بخش توضیحی است درباره نحوه آشنایی با استاد و دلایل علاقه به پروژه ها و علایق پژوهشی او. در این بخش شما باید توضیح دهید که چرا فکر می کنید او برای شما بسیار مناسب است و اینکه چه حوزه های مشترک کاری وجود دارد؟

بخش سوم: توضیح دقیق درخواست خود و تشکر.

 

در هنگام ایمیل زدن به اساتید، به این نکات توجه کنید

  • اولین و مهم ترین نکته این است: برای هر استاد یک ایمیل خاص و یونیک بفرستید. هر استادی ارزش آن را دارد که شما برایش به طور جداگانه وقت بگذارید و مطابق شرایط و موضوع مشترکی تان یک ایمیل خاص تنظیم کنید. بنابراین یادتان باشد که هرگز از تمپلیت های آماده استفاده نکنید.
  • قبل از ارسال ایمیل به استاد، حتما وب پیج، CV و آخرین پروژه ها و مقالاتش را مطالعه کنید.
  • از ارسال ایمیل های خیلی بلند خوددداری کنید (یک ایمیل استاندارد باید دو یا سه پارگراف یا حدودا ۲۵۰ کلمه باشد)
  • در ایمیل تان تملق نگویید، خواهش نکنید، و استاد یا خودتان را بزرگ جلوه ندهید. تنها سعی کنید به معرفی خود بپردازید تا قضاوت در مورد شما با شناخت بهتری صورت بگیرد.
  • بعضی مدارک مهم از جمله CV و مدرک تحصیلی را به ایمیل پیوست کنید.
  • از ارسال هم زمان ایمیل به دو استاد در یک دپارتمان خودداری کنید.
  • هرچه زودتر برای ارتباط با اساتید اقدام کنید بهتر است. اما به طور معمول بهترین زمان مکاتبه از حداقل ۲ ماه پیش از ددلاین دانشگاه شروع می شود.

بنابراین وقتی می خواهید با اساتید وارد مکاتبه شوید حتما سعی کنید ایمیل های باکیفیت و استانداردی بنویسید که در عین حال عنوان (Subject) مناسب و درخور توجهی داشته باشد که صریحا به خواسته تان و نیز به حوزه تخصصی استاد اشاره شده باشد (به ویژه با ملاحظه اینکه اساتید هر روز تعداد بسیار زیادی ایمیل دریافت می کنند و اگر قرار باشد ایمیل شما یک عنوان کلیشه ای و کلی داشته باشد، به احتمال زیاد اصلا دیده و خوانده نخواهد شد).

 

امیدواریم بتوانید بهترین گزینه ها را برای اپلای و ادامه تحصیل در خارج از ایران انتخاب کنید. هر سوال یا مساله ای درباره نحوه ارسال ایمیل به اساتید خارجی داشتید می توانید از طریق فرم رایگان مشاوره و یا در بخش کامنت ها، در پایین همین نوشته، مطرح کنید تا در اولین زمان ممکن پاسخ بدهیم. موفق باشید.


با اصول مکاتبه با اساتید خارجی آشنا شوید


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها